Παρασκευή, 6 Ιουνίου 2014

Πόσο σημαντικός είναι ο ύπνος για τη μνήμη


Αμερικανοί και Κινέζοι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ο ύπνος είναι κλειδί για την εκμάθηση και την διαμόρφωση νέων αναμνήσεων. Πόσος ύπνος όμως είναι αρκετός;

Χρησιμοποιώντας προηγμένα μικροσκόπια, οι ερευνητές παρατήρησαν τη δημιουργία νέων συνδέσεων μεταξύ των συνάψεων του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια του ύπνου, που αποδεικνύουν τον καθοριστικό ρόλο του ύπνου στη δημιουργία αναμνήσεων. Αν και είναι γνωστό ότι ο ύπνος παίζει σημαντικό ρόλο στη μνήμη, το τι πραγματικά συμβαίνει στο εσωτερικό του εγκεφάλου ήταν άγνωστο.

Ο καθηγητής Γουέν –Μπιάο Τζαν του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης δήλωσε στο BBC: «Η ανακάλυψη ότι ο ύπνος προωθεί νέες συνδέσεις μεταξύ των νευρώνων είναι νέα. Κανείς δεν το γνώριζε πριν. Σκεφτόμασταν ότι ο ύπνος βοηθά, αλλά θα μπορούσε να ήταν και άλλες αιτίες. Δείξαμε ότι πραγματικά βοηθά να γίνονται συνδέσεις και ότι στον ύπνο ο εγκέφαλος δεν είναι ήσυχος αλλά αναπαράγει ό,τι συνέβη κατά τη διάρκεια της ημέρας και αυτό φαίνεται αρκετά σημαντικό για την πραγματοποίηση των συνδέσεων».

Οι ερευνητές εκπαίδευσαν ποντίκια να περπατήσουν πάνω από μια περιστρεφόμενη ράβδο - μια προηγουμένως άγνωστη δεξιότητα. Στη συνέχεια κοίταξαν μέσα στους εγκεφάλους τους για να δουν τι συνέβη κατά τη διάρκεια του ύπνου ή η στέρηση ύπνου. Τα ευρήματά τους, που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Science, έδειξαν ότι τα ποντίκια που κοιμούνται σχηματίζουν σημαντικά περισσότερες νέες συνδέσεις μεταξύ των νευρώνων, αποδεικνύοντας ότι μάθαιναν περισσότερα. Ο βαθύς ύπνος, ο οποίος είναι όταν ο εγκέφαλος επαναλαμβάνει τη δραστηριότητα της ημέρας, αποδείχθηκε αναγκαίος για το σχηματισμό της μνήμης.

Ενώ όμως οι επιστήμονες αποδεικνύουν συνεχώς την αξία του ύπνου στην ψυχική και σωματική υγεία μας, μήπως οι περισσότεροι από εμάς δεν κοιμούνται αρκετά; Το 2002, Αμερικανοί ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από περισσότερους από ένα εκατομμύριο ανθρώπους και διαπίστωσαν ότι ο ύπνος για λιγότερες από έξι ώρες το βράδυ συνδέεται με τον πρόωρο θάνατο - όπως και ο ύπνος πάνω από οκτώ ώρες. Η υψηλή αρτηριακή πίεση είναι πάνω από τρεις φορές μεγαλύτερη σε αυτούς που κοιμούνται λιγότερο από έξι ώρες κάθε βράδυ, ενώ οι γυναίκες που κοιμούνται λιγότερες από τέσσερις ώρες έχουν διπλάσιες πιθανότητες να πεθάνουν από καρδιακή νόσο. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η έλλειψη ύπνου σχετίζεται επίσης με την έναρξη του διαβήτη, της παχυσαρκίας και του καρκίνου.

Να σημειωθεί πως το φως προς το μπλε άκρο του φάσματος - που χρησιμοποιείται σε οθόνες ηλεκτρονικών υπολογιστών, smartphones, τηλεοράσεις επίπεδης οθόνης, καθώς και φωτισμό LED - καταστέλλει την παραγωγή της ορμόνης του ύπνου, μελατονίνης. Η χρήση τους πριν από τον ύπνο, κάτι που είναι πλέον πολύ κοινό, μπορεί να εμποδίσει τον ύπνο.




ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου